Sarajevo, 29. 3. 2024.
Prilično medijski nezapaženo prošlo je, u najmanju ruku atipično i prilično simbolično, prisustvo prvog čovjeka pravosudne vlasti, predsjednika Ustavnog suda Republike Srpske, Džeralda Selmana na sjednici Narodne skupštine RS-a. Smješten u prvom redu skupštine, između Dodika i Cvijanovićke, pomno je pratio dešavanja ovog entitetskog zakonodavnog tijela. Na sjednicama parlamenta, uobičajeno je da predstavnici drugih stubova vlasti, izvršne ili pravosudne, prisustvuju samo kada se raspravlja o tačkama koje se tiču resora njihovog rada. Šta najviši predstavnik entitetskog pravnog autoriteta te krajnji tumač ili interpretator odluka izvršne, zakonodavne i sudske vlasti poručuje svojim prisustvom na sjednici na kojoj se donose veoma upitne ustavno-pravne odluke i diskutabilni zaključci?
Za očekivati je da će predstavnici bošnjačkog ili hrvatskog kluba delegata u NSRS pokrenuti proceduru zaštite vitalnog nacionalnog interesa na predmetne zaključke i Nacrt izbornog zakona koji su usvojeni u skupštini. O istoj će posredno ili neposredno odlučivati upravo sudija Selman, predsjednik Ustavnog suda u više mandata i često član Vijeća za zaštitu vitalnog interesa Ustavnog suda RS-a, koje odlučuje o pokrenutim inicijativama za ocjenjivanje ustavnosti i zakonitosti pri donošenju pravnih propisa u RS-u.
Kako u praksi funkcioniše ovo Vijeće, vjerovatno najobjektivniji uvid pružaju statistički podaci. Od 2004. godine do danas, 98 puta je odlučivano o zahtjevima bošnjačkog (94) i hrvatskog (4) kluba delegata u NSRS o zaštiti vitalnog interesa. Od 98 zahtjeva, samo u 3 slučaja je doneseno rješenje kojim je utvrđeno da je prihvatljiv zahtjev Kluba delegata bošnjačkog naroda za utvrđivanje povrede vitalnog nacionalnog interesa bošnjačkog naroda. Svi ostale inicijative su odbačene, bilo rješenjema o neopravdanosti podnošenja zahtjeva ili odlukama da nisu povrijeđeni vitalni interesi konstitutivnog bošnjačkog naroda.
U pogledu trenutne političke dinamike, u narednom periodu očekuju se značajne odluke vezane za Zakon o Ustavnom sudu BiH kojim bi se zamijenila postojeća Pravila po kojima taj sud trenutno djeluje i definisanje buduće lokacije Apelacionog odjeljenja Suda BiH. Za očekivati je da se prilikom odlučivanja ozbiljno razmotri i predmetna asimetrična disproporcija u pogledu rješavanja predstavki od onih čije bi presude trebale biti zasnovane isključivo na zakonu, činjenicama i pravdi, bez obzira na političke, prostorne ili druge interesne faktore koji mogu dovesti u pitanje nepristrasnost, objektivnost i profesionalnost zarad očuvanja integriteta pravosudnog sistema.